El Consorci del Ter i ATL inauguren l’exposició “VIU EL TER: un viatge del Pirineu al Mar Mediterrani” que serà itinerant
El Consorci del Ter i l'Ens d'Abastament d'Aigua Ter-Llobregat (ATL) han inaugurat aquest matí a Manlleu la nova exposició del riu Ter “VIU EL TER: un viatge del Pirineu al Mar Mediterrani” en el marc de la presentació d’un projecte de desenvolupament del turisme ornitològic al riu Ter “Birding Ter” al Museu del Ter de Manlleu on hi han participat càrrecs polítics, tècnics i empreses del territori. La inauguració ha anat a càrrec del secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal; el director de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Marc Vilahur; el director d’ATL, David Vila; i l’alcalde de Manlleu i president del Consorci del Ter, Arnau Rovira. L’exposició ha estat finançada per ATL a través d’un contracte de patrocini.
L’exposició està formada per 11 plafons i serà itinerant pels diferents municipis del Ter. També a partir del curs que ve, 2026-2027, s’oferirà als centres educatius perquè puguin treballar els continguts a l’aula. L’exposició inclou un vídeo sobre el transvasament del Ter (https://youtu.be/QOGaaw3h-Vc), així com maquetes de fauna a escala manipulables que imiten la pell de diferents animals i trencaclosques. A més, hi haurà dossiers educatius per les diferents etapes de primària i de secundària per realitzar treballs pedagògics a l’aula i/o al medi natural, així com presentacions per a les escoles i instituts. Els plafons inclouen mapes, il·lustracions, fotografies, i codis QR amb una àudio guia per facilitar l’accessibilitat.
El riu Ter dona forma i caràcter al territori per on passa, donant lloc a diferents paisatges. Des de contrades on el riu és salvatge, l’aigua llisca amb força i abruptament; fins a planes on l’aigua flueix gairebé de manera adormida. El riu Ter cus tots aquests paisatges donant una continuïtat i progressió a aquests dos extrems: la capçalera a Ulldeter i la desembocadura a la Gola del Ter. En aquesta mostra es pot descobrir la Conca del Ter: la seva geografia, el cicle de l’aigua, clima, paisatge, fauna i flora, aprofitament del cabal; i inclús el plaer de passejar per les seves riberes.
La mostra es podrà visitar tot el cap de setmana a la segona planta del Museu del Ter de Manlleu durant la Fira Birding que tindrà lloc els dies 9 i 10 de maig.
El Consorci del Ter
El Consorci del Ter agrupa 71 ajuntaments, 5 consells comarcals i la Diputació de Girona que representen la pràctica totalitat de la població riberenca dels rius Ter i Freser i és un dels principals impulsors de la Ruta del Ter, un itinerari que recorre tota la conca fluvial i que ofereix un espai per a la divulgació dels valors naturals, patrimonials i culturals del territori, i on ara s’hi incorpora el Birding Ter.
Birding Ter
Des de Consorci del Ter, l’Oficina de Promoció Econòmica (OPE) de Manlleu i el Museu del Ter, juntament amb els ajuntaments de les Masies de Voltregà, les Masies de Roda i Roda de Ter, s’està impulsant una nova iniciativa vinculada al riu i al seu patrimoni natural: Birding Ter, un projecte que té com a objectiu posar en valor el potencial del riu Ter com a espai per a l’observació d’ocells i el turisme de natura. Aquest matí hi ha hagut diferents ponències i una taula rodona per presentar-ho.