L’Ajuntament de Gualta ha començat a executar les actuacions previstes en el projecte HidroNet Baix Ter amb l’adequació del rec del Molí a la zona urbana
- El projecte HidroNet Baix Ter el formen la Diputació de Girona, els ajuntaments de Gualta, Torroella de Montgrí i Ullà, la Universitat de Girona, el Consorci del Ter i la Junta Central d'Usuaris d'Aigua del Baix Ter
- Els treballs permetran reduir els problemes d’inundació i de drenatge al nucli urbà de Gualta, i conservar i millorar la biodiversitat associada al rec
- Les actuacions consisteixen en retirada i control d’espècies vegetals invasores, rehabilitació de talussos i revegetació amb vegetació de ribera
En el marc del projecte HidroNet Baix Ter “Estratègia de prevenció de les inundacions i foment de la biodiversitat aquàtica a partir de superfícies de laminació a la xarxa hídrica del curs baix del riu Ter”, aquest maig s’han iniciat els treballs a Gualta, que consisteixen en l’adequació del rec del Molí a la zona urbana. Entre els objectius de l’actuació hi ha reduir els problemes d’inundació i de drenatge del nucli urbà de Gualta, i conservar i millorar la biodiversitat associada al rec. Els treballs tenen un cost de 199.122,56 euros (IVA inclòs) i compten amb el suport de la Fundación Biodiversidad F. S. P., del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), de la convocatòria de subvencions per al foment d’actuacions dirigides a la restauració d’ecosistemes fluvials i a la reducció del risc d’inundació en els entorns urbans espanyols a través de solucions basades en la natura, corresponents a l’any 2021, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU.
D’una banda, per reduir els problemes d’inundació i de drenatge, es realitza la retirada i control d’espècies vegetals invasores amb mal comportament hidràulic, com la canya (Arundo donax), i s’estabilitzen els talussos del rec amb la seva rehabilitació i revegetació amb espècies autòctones de ribera. I d’altra banda, per conservar i millorar la biodiversitat, tant de flora com de fauna associada al rec, es potencia el bosc de ribera.
El rec del Molí de Gualta és un rec històric del segle XVII, que té una longitud de 1,8 quilòmetres. El tram urbà té 310 metres, i des del 2005, està declarat com a Be Cultural d’interès Local (BCIL). Actualment presenta estats de degradació i manca de manteniment general. El règim hídric del rec, caracteritzat per un cabal més abundant a l’estiu a causa de l’estacionalitat dels cultius i oposat al règim d’estacionalitat mediterrani, potencia l’expansió d’espècies invasores com el cranc americà (Procambarus clarkii). Ara amb la millora del bosc de ribera i la possible regularització del cabal es vol aconseguir millorar les condicions de l’àmbit del projecte per tal que la fauna autòctona i algunes espècies de protecció especial -com les nàiades autòctones, la llúdriga i el turó europeu- tornin a colonitzar l’espai.
Actuacions
- Retirada i control d’espècies vegetals invasores, que generen obstrucció en el flux d’aigua o es caracteritzen per crear un ecosistema monoespecífic. Es retiren 24 nuclis de canya americana amb una superfície total de 7.997,44 metres quadrats, un nucli de bambú (Phylosstachys sp) de 306,12 metres quadrats i un exemplar de iuca (Yucca sp).
- Rehabilitació de talussos del rec del Molí, on hi ha un mur de pedra seca deteriorat per canya. Es reconstruirà el mur present amb aquesta tècnica tradicional i utilitzant els materials de roca calcària presents a l’àmbit d’actuació, i s’instal·laran rotllos estructurals de fibra vegetal o “bioroll”; tècnica de bioenginyeria que permet estabilitzar un tram de talús on no és present el mur de pedra seca i que afavorirà l’assentament d’espècies helòfites a l’ecosistema associat al rec.
- Revegetació amb vegetació de ribera per augmentar la biodiversitat del rec i generar competència a les espècies al·lòctones, a més de reforçar els talussos existents. Es planten espècies d’arbres autòctons de ribera (Ulmus minor, Fraxinus angustifolia, Salix alba, Populus alba, Alnus glutinosa), arbustives (Salix elaeagnos, Vitex agnus castus, Sambucus nigra, Crataegus monogyna, Prunus spinosa, Cornus sanguinea) i hèlofites (Iris pseudacorus, Typha angustifolia, Juncus acutus, Juncus inflexus, Carex vulpina), segons el tram de rec. Una vegada realitzada la plantació s’instal·laran protectors contra els rosegadors.
A més a més, per reduir els problemes d’inundació, per als períodes de retorn superiors a 10 anys, en el marc del projecte s’ha vist necessari que cal automatitzar les comportes del Sifó de Gualta per tal de garantir el control i gestió del cabal entrant al municipi en èpoques d’avinguda. Aquesta actuació no es pot finançar a través del projecte HidroNet Baix Ter, però s’executa igualment a través de l’Ajuntament de Gualta ja que les afectacions al municipi sempre s’originen degut a la capacitat limitant del sobreeixidor de la bassa.
Els socis del projecte són la Diputació de Girona (cap de fila); els ajuntaments de Gualta, Torroella de Montgrí i Ullà; el Consorci del Ter; la Junta Central d’Usuaris d’Aigües del Baix Ter, i la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis de la Universitat de Girona.