Realitzem una actuació de control d’ailant al riu Ter a Osona per evitar la penetració d’aquesta espècie invasora als espais naturals de la conca
Els treballs han comptat amb finançament de la Diputació de Barcelona
El Consorci del Ter ha portat a terme aquest 2025 una actuació per evitar la propagació de l’ailant (Ailanthus altissima) a través dels cursos fluvials a la llera del Ter a Osona i evitar la penetració d’aquesta espècies invasora als espais naturals de la conca del riu Ter. L’any 2023 a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona es va sol·licitar un recurs que va permetre obtenir el document “Diagnosi i el Pla de control de distribució de l’espècie exòtica invasora Ailanthus altíssima a la conca del riu Ter i afluents al seu pas per la comarca d’Osona”. Els treballs de control els ha portat a terme Galanthus per un import de 9.680 euros, IVA inclòs, i s’han finançat a través d’un conveni de col·laboració amb la Diputació de Barcelona per a l’ordenació i la gestió del riu Ter i la seva conca fluvial a la Xarxa de Parcs Naturals dins la comarca d’Osona (2025-2028).
Els treballs efectuats s’han basat en el pla/projecte obtingut el 2023 en el que es van identificar diferents rodals a tractar. En concret, en aquesta anualitat, s’ha fet manteniment de dos rodals dels municipis de Montesquiu i Sant Quirze de Besora que ja s’havien tractat anys anteriors; i s’han iniciat treballs de control d’altres rodals, començat pels d’aigües més amunt, de les poblacions de Sant Quirze de Besora, Orís, Sant Vicenç de Torelló i Torelló. La prioritat ha estat el tractament de peus femella per evitar la dispersió de llavors al medi. En el document de 2023 es constatava que l’espècie pel grau d’establiment als espais fluvials lligats al Ter a Osona encara té possibilitats de gestió eficaç ja que no estava àmpliament estesa. De fet, l’únic curs d’aigua on hi havia l’espècie en abundància era als marges del riu Ter, relacionada la seva presència amb antics jardins de les colònies industrials.
Les espècies exòtiques invasores són una de les principals causes de pèrdua de biodiversitat. Cada vegada més, les ribes dels rius es veuen poblades per espècies que no els són pròpies, es tracta d’espècies exòtiques que colonitzen aquests indrets, establint-se i competint amb la vegetació de ribera autòctona, desestructurant les comunitats vegetals, dificultant la persistència d’aquelles més fràgils, i, en definitiva, comprometent la biodiversitat i el bon estat ecològic de l’ecosistema fluvial.
L’ailant està inclòs en el Catàleg Espanyol d’Espècies Exòtiques Invasores, fet que determina la prohibició de la seva comercialització, transport i plantació, així com d’altres prohibicions en relació a la tinença. Per tant, es tracta d’una espècie prioritària a controlar, i convé dur a terme l’eliminació dels seus poblaments naturalitzats seguint protocols de control elaborats per experts i obtenint les autoritzacions corresponents en cada cas.
L’ailant o arbre pudent és un arbre originari del sud de la Xina. Es tracta d’un arbre caducifoli dioic, que pot assolir 25 metres d’alçada, amb una escorça grisa. Els exemplars que produeixen flors (femelles) solen tenir grans panícules de sàmares que perduren fins ben entrat l’hivern i generen llavors que es dispersen amb gran facilitat. L’ailant també té gran capacitat de rebrot a partir de l’arrel, fet que fa que tingui un creixement vegetatiu important i generalment s’acabin formant grans rodals. A Catalunya és una espècie àmpliament establerta, ja que havia estat utilitzada per a jardineria i a més s’estén amb facilitat, pel seu caràcter invasor.